Titel: Shakespedia
Onderwerp: het schrijven van een lemma over Shakespeare
Schooltype: Voortgezet Onderwijs / Secundair Onderwijs
Klas: bovenbouw / laatste graad
Webquestauteur: www.hetpaleis.be
Een klein onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen uit de laatste graad van het middelbaar onderwijs soms weinig tot niets weten over Shakespeare, zijn werk en zijn tijd. Deze webkwestie wil de leerlingen op een creatieve manier wegwijs maken in deze materie.
Er werd gekozen voor het schrijven van een lemma dat de online encyclopedie Wikipedia waardig is. Tijdens het schrijfproces leren de studenten bronnen selecteren en hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden. Tijdens het zoeken, evalueren en vergelijken van informatiebronnen leren ze ook kritisch nadenken.
Je kan de leerlingen vragen om hun lemma voor de klas te komen toelichten. Op die manier oefenen ze in het mondeling toelichten van hun keuzes. Nadien kan er een korte discussie volgen waarbij verschillende meningen met elkaar geconfronteerd worden.
Afhankelijk van de grootte van de klasgroep en de inzet van de leerlingen zal het drie tot vier uur duren om deze webkwestie te verwerken:
Wat is een webkwestie?
Een webkwestie is een onderzoeksgerichte activiteit waarbij kinderen of jongeren het gros van hun informatie van het internet halen. Via verschillende deelopdrachten gaan ze op zoek naar het antwoord op een vraag of maken ze een creatief werkstuk waarin de gevonden informatie logisch verwerkt is. Eens ze begonnen zijn, spreekt de verwerking eigenlijk voor zich.
Wie is Shakespeare? Het geven van de opdracht:
Na de introductie rond de 'Webkwestie' kan je in een klasgesprek al eens peilen naar de kennis van je leerlingen over Shakespeare: wat weten ze over zijn leven en werk, wat weten ze over het theater in de tijd van Shakespeare, welke titels van toneelstukken kennen ze, kennen ze ook de verhalen achter deze titels?
Je licht de opdracht toe; met name het schrijven van een lemma over 1 van de 4 voorgestelde onderwerpen :
• Elisabethaans Engeland
• Het theater in Elisabethaans Engeland
• Het leven van Shakespeare
• Het theaterwerk van Sharespeare
Tegen de volgende les bezoeken de leerlingen de websites die onder "informatiebronnen" staan en bepalen ze over welk van de 4 onderwerpen ze een lemma willen schrijven.
Bij het begin van de les wordt de klas in 4 groepjes verdeeld. Elke groep neemt één onderdeel voor zijn rekening (desgewenst kan je het onderdeel “Het theaterwerk van Shakespeare” nog verder onderverdelen). De groepen krijgen twee weken de tijd om hun lemma te schrijven.
Na twee weken kan elk groepje zijn lemma presenteren aan de klas . Ze vertellen hoe ze te werk zijn gegaan, waar de moeilijkheden lagen, welke keuzes ze hebben gemaakt, wat er interessant of minder interessant was. De rest van de klas heeft daarna per groepje een vijftal minuten de tijd om feedback te geven.
Los daarvan geven de leerlingen een papieren versie van hun tekst af onmiddellijk na de presentatie. Om een evaluatie van het werkproces in groep te kunnen maken is het mogelijk om de leerlingen een vragenlijst te laten invullen, met volgende onderwerpen:
Hoe heeft de computer jullie kunnen bijstaan in je zoektocht? Welke websites heb je bezocht, waarom en wat heb je daar gedaan en geleerd? Heb je meer geleerd over werken met de computer in het algemeen en met het internet in het bijzonder?
Wat zijn de belangrijkste keuzes die jullie hebben moeten maken ?
(bijvoorbeeld : waarom heb je met die websites gewerkt, welke zaken hebben jullie in het lemma opgenomen en welke niet? Waarom?)
Waar waren de problemen gesitueerd? Hoe hebben jullie die opgelost?
Hoe is het samenwerken je bevallen? Hebben jullie als groep gewerkt of leek het meer alsof je individueel bezig was? Hebben de andere leden van de groep je kunnen stimuleren om bepaalde zaken anders te gaan bekijken?
Wat is je algemene commentaar op het werkproces? Zijn er zaken die verrassend vlot gingen, zaken die je in de toekomst absoluut anders zou aanpakken?
Na de presentaties volgt er een afsluitend klasgesprek waarin de leerlingen aangeven wat ze hebben bijgeleerd, wat ze zeker zullen onthouden, waarom ze de opdracht interessant of saai vonden,...